Virtual reality apps laten maken voor het onderwijs
Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van virtual reality in het onderwijs. Een onderwijsinstelling kan bijvoorbeeld een maatwerk VR applicatie laten maken door een VR app ontwikkelaar, er bestaat ook de mogelijkheid om standaard VR apps in het onderwijs te gebruiken. Er zijn volop mogelijkheden beschikbaar, van heel eenvoudig tot aan zeer complexe lessen in een virtuele omgeving. Per leeftijd en doelgroep zijn er alternatieve opties. Dat kan het maken van de juiste keuze ingewikkeld maken. Welke mogelijkheden er zijn, en hoe een VR app maken in zijn werk gaat lees je op deze pagina.
Is educatieve virtual reality geschikt voor alle leeftijden?
Hoewel VR apps voor het onderwijs gebruikt worden vanaf de basisschool tot aan educatie voor volwassenen, zijn er met name voor de basisschoolleerlingen enkele zaken om rekening mee te houden. Als eerste worden VR brillen ontworpen voor een oogafstand van een gemiddeld volwassen persoon. Daarnaast is het nog niet geheel duidelijk of langdurig kijken naar een scherm met gesimuleerde diepte van invloed is op de ogen en hersenen bij jongeren. Als laatste kunnen kinderen werkelijkheid en fictie niet goed van elkaar onderscheiden. Dit betekent niet dat virtual reality apps voor het basisonderwijs niet geschikt zijn, het betekent vooral dat de toepassingen met zorg gekozen moeten worden. Ook de tijd in de virtuele omgeving zal beperkt moeten worden. Door VR brillen te gebruiken zonder hoofdband kan het kind de VR bril direct afzetten wanneer het niet meer comfortabel is.
Zijn er goede VR apps voor het onderwijs?
Er zijn verschillende platformen met ieder hun eigen aanbod educatieve titels. Voor de PC VR headsets zoals de Oculus Rift of de HTC Vive en Windows Mixed Reality apparaten ligt de focus op naslagwerken voor hoger onderwijs. Denk aan een anatomie encyclopedie waarin een lichaam tot op het bot bestudeerd kan worden. Voor de mobiele VR systemen zoals Google Cardboard, Samsung Gear VR en de Oculus Go zijn er vooral quizzen en spellen met educatieve elementen. De complexiteit van de hardware is doorgaans ook direct gekoppeld aan de beschikbare VR apps voor het onderwijs.
Een goed startpunt voor het onderwijs is Google Expeditions, daar zijn veel virtuele tours voor beschikbaar. Deze applicatie is gratis te gebruiken en de onderwijzer kan meerdere VR brillen tegelijkertijd besturen voor een klassikale presentatie. Via de Google Play Store zijn diverse apps te downloaden die te gebruiken zijn met een Android smartphone in combinatie met een Cardboard VR houder. Een alternatief is de Oculus Store met applicaties voor de Samsung Gear VR en de Oculus Go. Dat platform is ook geschikt voor de Oculus Rift, daarnaast is er SteamVR voor de meer geavanceerde toepassingen.
Zelf een VR app maken
De ontwikkeling van een virtual reality app is in grote lijnen gelijk aan standaard software ontwikkeling, al zijn er per platform wel een aantal specifieke uitdagingen. Een VR app maken kan veel tijd in beslag nemen en veel geld kosten, dat is niet voor iedere organisatie of onderwijsinstelling haalbaar. Dan kan TeachVR een alternatief zijn, dit is een educatief platform waar onderwijzers kunnen putten uit een grote selectie aan lessen. Leraren kunnen hier zelf ook eigen lessen aan toevoegen. Zo is het niet nodig om een VR applicatie te laten maken, je zit ook niet vast aan standaard apps waar je geen invloed op hebt.
Wat kost een VR applicatie laten maken?
De kosten zijn sterk afhankelijk van de wensen en het platform waar de applicatie op moet gaan werken. Een interactieve galerij met 360 graden foto’s is een stuk eenvoudiger te realiseren dan een 3D game waarin je vrij kunt rondlopen in een virtuele omgeving. Een eenvoudige applicatie zal al snel duizenden euro’s kosten, complexe software is nog vele malen duurder. Toch zijn er in overleg met een VR app ontwikkelaar vaak goede afspraken te maken, zolang de doelstellingen helder in kaart worden gebracht. Voor een app die alleen intern gebruikt wordt zijn er andere eisen dan een app die wereldwijd ingezet wordt. Denk alleen al aan de lokalisatie kosten voor vertaling.
Afgeschermde omgeving
De meeste VR brillen werken op een besturingssysteem met een visuele navigatie. Wanneer je dit wilt afschermen voor de leerlingen is dat mogelijk, al bieden lang niet alle leveranciers van de hardware hier mogelijkheden voor. Dit heet een ‘kiosk mode’ wat de gebruiker in staat stelt een apparaat (tijdelijk) te beperken tot bijvoorbeeld één applicatie. Dat kan voor educatieve toepassingen heel interessant zijn, vraag na wat de mogelijkheden zijn bij de VR app ontwikkelaar.